Kuala Lumpur

În Kuala Lumpur am ajuns într-o noapte fierbinte de iulie. Primul lucru care l-am văzut la ieșire din aeroport – amenda mare pentru fumatul în zonele interzise – 2500 euro sau 2 ani de închisoare. Fumatul și băutura sunt cam un lux acolo, fiind țară musulmană, băuturile alcoolice sunt foarte scumpe, în schimb mâncarea este foarte ieftină.

Apropo de mâncare, majoritatea oamenilor mănâncă mâncarea în stradă. De ce? Ești sigur că e proaspătă, fluxul de oameni fiind mare, nu reușește să se altereze. Am văzut oameni ieșind din mașini luxoase, îmbrăcați în brand-uri, care se așezau la măsuțele din plastic de pe marginea drumului și se bucurau de bucate. De asemenea poți lua mâncare la pachet, doar că în loc de cutiuțe de plastic vei primi un pachet din ziare 🙂

street food

Kuala Lumpur, fondat de către minerii chinezi în 1857, e definit vizual de către celebrele turnuri gemene Petronas, care, cu cele 88 etaje, sunt cele mai înalte turnuri gemene din lume.

Aici au sediul numeroase firme, iar la parter se află unul dintre cele mai mari mall-uri din țară Suria KLCC (foarte multe brand-uri cunoscute, recomand cu drag). Alt shopping mall este Pavilion (multe brand-uri asiatice, cam complicat cu mărimile, dar poți găsi lucruri tare drăguțe).

KL este un oraș în care locuiesc o diversitate de oameni. malay (50%), chinezi, indieni, pakistanezi, indonezieni, etc.  De altfel, ifracționalitatea e destul de ridicată, cele mai populare fiind jafurile de pe motocicletă (a căror victimă am fost și eu), jafuri cu bătăi, răpiri, etc., așa că o atenție sporită niciodată nu strică.

Orașul este total neprietenos cu pietonii. Nu există deloc conceptul culorii verzi a semaforului. Oamenii trec strada punându-și în pericol viața, câteodată așteptam și 20 minute până să-mi iau inima în dinți să traversez strada.

În toată perioada aflării mele în KL, ploua torențial în fiecare dimineață, ca după ora 10 când ieșeam în stradă să nu fie urmă de apă, glod ci doar soare 🙂 Apropo de vreme, e destul de umed în Malaysia, combinația de căldură – umiditate e aproape, aproape suportabilă.

Buuuun, să trecem la pozitiv 🙂

Ce am văzut și mi-a plăcut:

Piața centrală – găzduită într-o clădire art deco, este destinația favorită pentru cumpărăturile de suvenire și lucrușoare handmade făcute de artizanii etnici. Este împărțită pe mai multe zone: China, India, Malaezia și respectiv găsești totul în conformitate cu destinația. De exemplu în mica India mi-am făcut un tatuaj cu hena care m-a ținut vreo 3 săptămâni 🙂

Parcul KLCC – nu departe de turnurile Petronas se află Parcul KLCC, are 20 hectare, o pistă de jogging de 1,3 km, moschee, piscină pentru copii și 2 havuzuri muzicale. Cel mai frumos e să urmărești havuzurile la apusul soarelui.

KL Lake Garden – parc imens, întins pe 92 hectare. Aici am găsit următoarele atracții:

Am explorat Parcul Fluturilor – paradisul fluturilor și florilor exotice.

Parcul Cerbilor și Căprioarelor – deși se zice că zona noastră e plină de cerbi și căprioare, niciodată nu am mai văzut atât de aproape o multitudine de animăluțe gingașe, ca în KL. Aveți grijă la maimuțe, sunt furăcioase.

Parcul Orhideelor – niciodată nu am știut că există așa o varietate de orhidei. Acest parc este un deliciu absolut pentru iubitorii de orhidee. Aici am găsit peste 3.000 specii de orhidee, dintre care 800 erau din Malaezia. Această grădină este locul perfect pentru o escapade liniștită din tumultul orașului.

Parcul păsărilor – cel mai mare parc de păsări, situat într-o vale întinsă, această locație eco-turistică de renume este casa la peste 3.000 de păsări.

Planetariul – peste tot erau panouri cu Hari Yuri, pe a noastră Iurii Gagarin, tot acolo am văzut și replica la Stonehenge. Aici am trăit una din cele mai tari experiențe. Într-o sală ca de cinema, stand culcată în scaun, care practic era pat, am văzut proiectat pe tavan, în 3D un filmuleț genial despre sistemul solar și exploziile solare.

Muzeul de Artă Islamică – muzeu în 4 nivele cu o colecție impresionantă de artefacte islamice: colecții de arhitectură, manuscrise ale Coranului, arme și armuri, textile, bijuterii, porțelan, sticlă, numismatică și sigilii.

Moschea Națională (Masjid Negara) – este deschisă pentru vizitatori în afara orelor de rugăciune. Moschea este o construcție modernă ce a fost inaugurată în 1965 și încap până la 15.000 credincioși.

moschee

Piața Merdeka – se traduce ca Piața Independenței, este înconjurată de clădiri istorice impresionante, este inima orașului, precum și locul în care naționalismul este etalat la maxim. Tot aici se află și un imens teren de cricket. Nicăieri în lume nu am mai văzut atâta dragoste față de drapelul national, este arborat peste tot.

Petaling Street (Chinatown) – este un cartier chinezesc tipic. Cu sute, mii de tarabe unde găsești cele mai fine fake-uri de tot felul, suvenire lucrate manual și genți asortate. Rolex-uri, Ray Ban-uri și Louis Vuitton-oane la cele mai mici prețuri 🙂 Tot aici am găsit cea mai delicioasă mâncare stradală și fructe proaspete de care nu mai auzisem până atunci.

Apropo de fructe, dacă vă tine stomacul, încercați Durian, este un fruct cu gust de ceapă amestecat cu usturoi, mirosul lui se simte de la 3 străzi distanță. În aeroport este interzis să-l introduci 🙂 Chinatown este o pată de culoare pe harta orașului.

durian

Peșterile Batu (Batu Caves) – preoții hinduși au utilizat aceste peșteri ca temple, de la descoperirea lor din 1878. Peșterile sunt săpate în stâncile înalte, sunt niște formațiuni geologice calcaroase splendide, impresionante. Batu Caves este un loc cunoscut mai ales pentru festivalul Thaipusam, o procesiune hindusă la care participă în fiecare an peste un milion de credincioși. La Batu Caves se află statuia gigantică a zeului hindus Murugan, dar și 272 trepte, care trebuie urcate pentru a ajunge în peșteră.  Aici poți vedea un număr mare de statui frumoase și fascinante ale zeilor hinduși, dar iarăși, atenție la maimuțe, unele sunt destul de violente, în special dacă ai ceva mâncare la tine 🙂

Mâncarea

Nasi Lemak – micul dejun national, care poate fi mâncat pe tot parcursul zilei. Este îndrăgit de către toți pentru gustul său bogat, picant și aromat

Satay – carne de pui, miel sau vită, marinată pe stick. Un fel de barbeque, dar mult mai aromat.

Cendol – așchii de gheață și fasole roșie, ”înnecate” în lapte de cocos cu cendol verde (jeleu) și zahăr de palmier. Perfect pentru zilele toride. Arată straniu, dar e gustos.

Lok-lok – KL favorite, alegeți bastonașul de carne, legume, sau pește, înmoaie-le în apa clocotită, atunci când e gata, adaugă sosul preferat

Teh Tarik (favoritul meu) – este un fel de ceai, foarte spumos și dulce. Un fel de combinație de ceai cu lapte condensat.

Binecuvântați cu tradiții culturale bogate și variate, Kuala Lumpur este cu adevărat ceva unic. Vei descoperi aici paradisuri verzi, adevărate jungle, ape sclipitoare, excursii aventuroase și refugii de vis. KL îl accepți așa cum este și îl îndrăgești, în caz contrar, vei rămâne cu un gust amar. Vizitează, experimentează, trăiește!

PS despre etichetă: Localnicii sunt mai speciali cu privire la etichetă, pur și simplu deoarece sunt din medii culturale diferite

• Este politicos să te saluți și să spui mulțumesc la sfârșitul oricărei conversații
  • Atunci când mergi la cineva acasă, trebuie să te descalți înainte de a intra
  • Atunci când ești invitat la o cină, ustensilele sunt de obicei furnizate, dar se obișnuiește să se mănânce cu mâna dreapta.
  • Consumul de alcool trebuie evitat în locurile publice, la fel și fumatul.

PPS: Vlada m-a îndemnat să scriu despre cum am fost jefuită în KL. Deci, istoria e următoarea: mă întorceam eu entuziasmată din Parcul Orhideelor și Planetariu, mă îndreptam spre hotel, ziua în amiaza mare. Chiar în fața moscheei naționale, când să traversez strada, văd 4 băieți pe 4 motociclete, doi dintre care se îndreptau dubios spre mine. Am înțeles că ceva nu e în regulă și am început a fugi, ei după mine. Normau că fugeau mai repede ca mine, erau antrenați, m-au ajuns și mi-au tras prima geanta care au putut și au dispărut. Norocul meu că era geanta de la aparatul foto, în care nu era nimic, aparatul foto îl țineam în mână, iar în altă gentuță aveam banii, telefonul mobil și actele. Îmi închipui ce stupefiați au fost când au văzut că nu e nimic în gentuța aia 🙂 Am tras o sperietură groaznică, iar ce m-a mirat cel mai mult era faptul că erau oameni în stradă și nimeni nu mi-a sărit în ajutor. Iar poliția a zis că nu se bagă, că ăsta e sportul lor national și nu are cum să-i găsească printre milioanele de oameni. Așa că fiți mai atenți cu lucrurile care le purtați la voi. Fiind o țară musulmană, tinerii sunt mai violenți, autoritățile au mari problem cu ei.

cu asa semne am ramas :)
cu asa semne am ramas 🙂

Postarea poate fi găsită și aici